Nákup vozu – výběr

Pokud ve své firmě spravujete větší či menší vozový park, jistě se také zabýváte tím, kdy je třeba starší vozy vyřadit, stejně jako následně hledíte také na to, kdy je potřeba koupit vozy nové. A právě nákup vozu dnes patří při správě vozového parku mezi to nejdůležitější. Podívejme se proto na to, podle čeho byste se měli rozhodovat a také na to, jaký vůz by měl být s ohledem na vaše potřeby skutečně ten nejlepší. Dnes totiž platí, že hlavní roli v tomto směru hraje zcela jistě všestrannost.

Jakou zvolit velikost vozu?
Velikost je rozhodně to nejdůležitější, co při samotné výběru vozu hraje roli. Je dobré myslet na to, k čemu je vlastně konkrétní automobil kupován. Pokud se podíváme na aktuální možnosti, můžeme myslet třeba směrem toho, aby byl konkrétní vůz:

  • Vhodný do města
  • Pohodlný při delších trasách
  • Za všech okolností reprezentativní
  • Bezpečný

Jaký vůz do města?
Již víme, jaké možnosti existují a tak se můžeme podívat konkrétně na to, jaký typ se hodí pro konkrétní účel. Pokud jde o vůz městský, můžeme volit přímo takové konkrétní typy, které daný segment nabídne. Patří svou velikosti skutečně mezi to nejmenší, co na trhu je. Do města a městský provoz se však mohou hodit také třídvéřové vozy s karoserií hatchback. I ty dnes splní toto kritérium. Navíc jsou oproti klasickým městským kolegům o něco praktičtější.

Jaký vůz na delší trasy?
Zde je určitě dobré volit známější a prověřené značky, které jsou svým pohodlím vyhlášené. Určitě nic nezkazíte, pokud půjdete jak cestou klasických sedanů, tak i limuzín. Pokud o daných aut něco hraje roli, je to jistě dostatek vnitřního prostoru, stejně jako pohodlnost a tvar daných sedaček. Dnes je možné především u těch prestižních automobilek najít takové řešení, které je ideální pro jízdy ve stovkách kilometrů bez zastavení. Daná pohodlnost má vliv také na soustředění řidiče, i na rychlost, se kterou je daná delší trasa zvládnuta.

Jaký reprezentativní vůz?
Zde je jasné, že se už bez prestižní a známé automobilky neobejdeme. Mnohdy platí, že i kdyby daný vůz nebyl na pohled příliš pěkný, logo ve znaku mluví za vše. Nechcete-li dělat kompromisy, je jasné že nic nezkazíte trojicí, kam spadá BMW, Audi a Mercedes. S takovými vozy určitě nelze udělat chybu. Dobré je držet se segmentu limuzín, konkrétně potom těch manažerských. Jelikož tyto automobilky na daný segment z větší části cílí, mají vám co nabídnout. Jsou to hlavně designově stylová a robustnější auta, která rozhodně nabídnou i výše uvedenou pohodlnost.

Jak na bezpečné auto?
Zde určitě platí, že větší a robustnější vozy mají ve chvíli případné srážky rozhodně navrch. Oblíbené jsou trak řešení známá pod zkratkou SUV, popřípadě jejich menší provedení, nazývané jako crossover. Nesmíme zapomínat ani na to, že tím nejdůležitějším jsou ve finální fázi přece jenom informace spojené s tím, jaké hodnocení auto získalo v testech. Je však jasné, že ty větší nabídnou ochranu mnohem lepší.

Jaké zvolit palivo?
Velmi důležitá otázka se týká paliva. V minulosti bylo rozhodování poněkud jednodušší, jelikož na výběr byly dvě hlavní možnosti. Jednalo se jenom o naftu nebo benzin. Výhody, stejně jako možné rozdíly jsou samozřejmě více než jasné. Začneme-li benzinovými motory, ty potěší hlavně faktem, že jsou levnější. Na to je dobré hledět právě ve chvíli, kdy nás zajímá také prodejní cena daného vozu. Na druhou stranu mohou mít o něco vyšší spotřebu. I když ani to dnes nemusí být pravidlem, jelikož v rámci snižování emisí a podobných věcí se dnes hledí i na úsporu tímto způsobem. V daném směru záleží hlavně na konkrétní automobilce a typu motoru.
Podíváme-li se na motory naftové, též nazývané jako dieselové, nesmíme také zapomenout na několik jasných specifik, které se k této variantě přímo vážou. Jak už tušíte, dané motory a tedy samotná auta jsou o něco dražší. Také je třeba počítat s tím, že naftový motor může mít oproti tomu benzinovému vyšší objem, při dosažení stejného výkonu. To se následně může projevit při kalkulaci povinného ručení. Pokud je hlavní výhoda, jakou naftové motory mají, je to jistě jejich výdrž. Problémem není nájezd ani několik set kilometrů bez toho, aby se to jakkoliv projevilo na jejich kvalitě, stejně jako chodu. Logicky se jedná o řešení, které je vhodné pro ten vozový park, se kterým je ježděno často a hodně.

Jsou i alternativní pohony
Při volbě konkrétního pohonu nesmíme zapomenout také na možnost vsadit na ty alternativní. Pokud se podíváme konkrétně, tak nejznámějším alternativním pohonem je plyn. Možnost tohoto pohonu dodávají některé automobilky již základu, popřípadě je třeba absolvovat přestavbu. Na co však musíme myslet, to je i fakt, že nám ve voze stále zůstává možnost jezdit také na benzin. To se hodí ve chvíli, kdy je plynová nádrž již prázdná. Dobrým pozitivem plynu jen hlavně to, že je levný a tedy můžeme snížit náklady spojené s cestou. Dalším alternativním pohonem je třeba palivo E85. I to patří do oblasti těch alternativních. Dalo by se říci, že svou charakteristikou je velmi podobné plynu.
Do segmentu alternativních pohonů musíme zařadit také ty, které jsou dnes nejaktuálnější. Ty je dobré zvolit hlavně v případě, kdy hledíte jak na spotřebu paliva, tak i celkovou ekologii. Poměrně praktickou volbou jsou automobily hybridní. Ty využívají k pohonu jak elektromotory, tak i klasický spalovací motor. Díky této kombinaci můžeme jezdit téměř zdarma a stále mít jistotu, že pokud elektřina dojde, začne standardně spalovat klasický motor, se kterým dojedeme do cíle. Negativem této možnosti může být vyšší pořizovací cena. Zapomenout následně nesmíme na klasický elektromobil. Ten je z hlediska provozních nákladů nejlepší možnou volbou. Negativum je však jasné – jde o pořizovací cenu a kratší dojezd.

Jaký objem motoru a jeho výkon?
Rozhodně neplatí, že by objem motoru jakkoliv přímo úměrně ovlivňoval výši výkonu. V tomto případě je třeba myslet na to, že může být motor takzvaně různě nalazen. Nezapomínejme proto na to vybírat podle těchto dvou veličit konkrétně. Podíváme-li se na objem motoru, je třeba myslet primárně na to, kolik nás bude stát povinné ručení. Je totiž třeba říci, že právě tato pojistka je kalkulována podle této hodnoty, která je uvedena v technickém průkazu. Čím je objem motoru vyšší, tím samozřejmě za pojistku více zaplatíme. I proto je dnes trendem nejenom vyrábět, ale logicky také kupovat motory s menšími objemy, které však na svém výkonu nic neztrácejí.
Konkrétní výkon nehraje při kalkulaci povinného ručení roli. Má vliv především na to, jak naše kupované auto pojede. Čím je výkon větší, tím vyšší máme jistotu nejenom vysokých maximálních rychlostí, ale máme jistoty spojené také s tím, že automobil bude dynamický a bude mít velké zrychlení. Zde však hrají roli také jiné faktory, jako je například i celková hmotnost vozu, nebo jeho další parametry. Obecně však platí také to, že do městských automobilů jsou umístěny motory s menším výkonem, zatímco u těch větších je tomu naopak.

Důležitý je také vnitřní prostor
Při správě vozového parku je třeba si uvědomit také to, čím se vaše firma zabývá a co všechno budou zaměstnanci v daných vozech vizit. Je tedy myslet hlavně na celkovou praktičnost. Ta by měla souviset s vnitřním, tedy zavazadlovým prostorem. Čím bude větší, tím více zavazadel automobil pojme. Nejlepší volbou jsou v rámci daného výběru karoserie combi. Ty dnes nabídnou možnost uložit a převést i několik set litrů různých zavazadel. Daný prostor lze také rozšířit případným sklopením sedadel.
Rozhodovat by mělo také to, zda převážíte jenom materiál, nebo bude v daném voze jezdit i více pasažérů najednou. Většina dnes dostupných vozů je určena pro 4 – 5 lidí. Jsou však i možnosti, kdy jsou na trhu osobní auta sedmimístná. Ta se mohou hodit ve chvíli, kdy budete chtít spořit provozní náklady a budete chtít jedním vozem přepravit více lidí, kteří by se v opačném případě museli rozložit do dvou.

Nové nebo ojeté?
I to je poměrně častá a rozhodně také velmi důležitá otázka. Dnes jasně platí, že ve chvíli kdy si koupíte nový vůz, výrazně klesne jeho hodnota. A to i o desítky tisíc korun. To následně platí i o prvních letech jeho užívání. Na druhou stranu jsou zde výhody spojené s tím, že s daným vozem nikdo předtím nejezdil. Je zde tedy minimální riziko případných poruch, stejně jako je zde jistota toho, že automobil bude v záruce. Díky tomu jsou jakékoliv případné problémy odstraněny v rámci bezplatných záručních oprav. Na druhou stranu s novým autem je i riziko vyššího havarijního pojištění, jelikož vůz má větší hodnotu.
Plusem ojetého vozu je hlavně jeho nižší hodnota. Pokud nechcete nutně přímo ojetý vůz, je možné koupit auto předváděcí, nebo referenční. Jde o modely konkrétních autosalonů, které sloužily k předváděcím jízdám. Výhodou ojetých vozů je jak jsme zmínili, několikanásobně vyšší cena. Nevýhodou je naopak možné stáří, stejně jako to mohou být i skryté vady. Jelikož automobil už není v záruce, jasně hrozí to, že si je budete muset opravit z vlastní kapsy. Tedy pokud se nejedná o vůz ojetý, ale mladší samotné záruční lhůty.

Myslete i na spotřebu
Důležitá položka, které se týká hlavně nákladů spojených s vozem, je také platba za pohonné hmoty. O tom, zda budeme platit hodně nebo méně samozřejmě nerozhoduje nic jiného, než konkrétní spotřeba automobilu. Čím je nižší, tím logicky lépe. Danou informaci nejlépe zjistíme v produktové kartě vozu, nebo v rámci různých testů, popřípadě zkušeností. Důležité je dodat i to, že uváděné hodnoty jsou často spíše orientační. Bylo jich dosaženo v ideálních laboratorních podmínkách a tak je třeba vždy myslet na to, že se v reálném provozu mohou navýšit. Vliv na to má také styl jízdy každého řidiče.