Pneumatiky

Bez pneumatik se dnes neobejde žádné vozidlo. I proto doporučujeme neponechat tuto oblast náhodě a investovat primárně do těch kvalitních. Nejenom, že budete mít jistotu spojenou s lepšími jízdními vlastnostmi. Stejně tak díky této cestě výrazně podpoříte také bezpečnost jízdy a tedy i vašich zaměstnanců. Podívejme se společně na to, co vše s pneumatikami souvisí a na co vše byste si měli dát v rámci samotného výběru velký pozor. Jedině tak budou pneumatiky plně odpovídat vašim požadavkům.

Kdy je správný čas na výměnu pneumatik?
Pokud koupíte automobil nový, velmi často se stavu pneumatik nemusíte obávat. Dostávají se vám do rukou pneumatiky zcela nové, s dostatečnou hloubkou dezénu a s dobrými kvalitativními vlastnostmi. Jinak tomu může být v případě, kdy nakupujete automobil v autobazaru. V takovém případě je dobré se na kvalitu pneumatik zaměřit. Stejně jako samotné auto, i ony mohou být v daném případě ojeté. Vždy je tedy dobré kontrolovat nejenom jejich stav, ale je třeba kontrolovat hlavně to nejdůležitější, což je samozřejmě hloubka dezénu. Právě ta může být tím hlavním důvodem, proč pneumatiky vyměnit. To se týká i situace, kdy v rámci běžné údržby kontrolujete svůj svěřený vozový park.
Nejprve začneme u osobních vozů a u letních pneumatik. Zde nejsou požadavky zase tolik velké, na rozdíl od těch zimních. Podíváme-li se na nezbytnou hloubku dezénu, tak ta nesmí klesnout v rámci naměřených hodnot pod číslo 1,6 milimetrů. To se týká jak pneumatik na běžných osobních vozech, tak i pneumatik třeba na vozech dodávkových, nebo na vozech SUV. V případě zimních pneumatik je norma výrazně náročnější. Zde je třeba dodržet limitní hodnotu, která se týká čtyř milimetrů. Pokud by byl dezén méně hluboký, je třeba pneumatiky nahradit za nové. Tato hloubka se samozřejmě týká taktéž výše zmíněných skupin pneumatik. U nákladních automobilů, tedy u těch, jejichž hmotnost přesahuje 3,5 tuny, je minimální povolená hloubka 6 milimetrů.

Čím jsou charakteristické nové pneumatiky?
První možností, která se v rámci pořízení pneumatik nabízí, jsou samozřejmě nové pneumatiky. U nich bychom měli mít téměř stoprocentní jistotu prvotřídního stavu. Stejně tak bychom u většiny prodávaných modelů na našem trhu měli mít jistotu také toho, že nejsou uskladněny nijak dlouho, řádově pouze několik m líců. Toho bychom si jako zákazníci mněli při výběru primárně všímat. Konkrétní datum výroby nám prozradí číselný kód a tečky umístěné na boku každé pneumatiky. Tato standardizovaná norma slouží právě k tomu, aby bylo možné určit, jak staré pneumatiky kupujeme.
Pokud je u nových pneumatik také něco charakteristické, měl by to samozřejmě být konkrétní výrobce. Dnes platí, že to nejsou jenom známé světové značky, které pneumatiky vyrábějí. Na našem trhu se totiž můžeme setkat i s výrobci z Číny. Ti sice na náš trh také dovážejí nové pneumatiky, ale jejich kvalita nemusí odpovídat evropským normám. V mnoha případech může být taková nová pneumatika dokonce nebezpečnější, než případné ojetá, ale od známého výrobce s potřebnými atesty.

Na co se zaměřit při výběru ojeté pneumatiky?
Nejsou to jenom nové pneumatiky, které lze koupit. Stejně jako ojeté auto lze koupit také ojetou pneumatiku. U ní si samozřejmě musíme dát pozor hlavně na její kvalitu. Pokud je něco, co by mělo hrát primárně roli, je to určitě její stáří. Zde platí přímá úměra, a to konkrétně taková, že čím je pneumatika starší, tím více samozřejmě ztrácí na svých pozitivních vlastnostech a tím více může být v rámci běžných cest také nebezpečná. Na co je třeba se u ojeté pneumatiky zaměřit také, to je samozřejmě i hloubka dezénu. Zde pamatujme na to, že by neměla klesnout pod zákonem uvedenou mez. Konkrétní příklady jsme si uvedli výše.
Poměrně zajímavým typem pneumatiky jsou na našem trhu takzvané protektory. Ty jsou sice známé hlavně z oblasti nákladní dopravy, ale využívat je lze, i když spravujete vozový park spojený jenom s osobními automobily. Pokud se podíváme konkrétně na to, čím je taková pneumatika charakteristická, jedná se o kombinaci ojeté a nové. Samotná pneumatika jako taková je ojetá, zatímco vzorek je zcela nový. Jedná se o vyráběný pás dezénu, který se na již sjetou pneumatiku lepí. Samozřejmě zde musíme počítat s tím, že z hlediska vlastností nikdy nedosáhne pozitiv pneumatiky nové, ale na druhou stranu je lepší, než klasická ojetá varianta.

Výběr správné pneumatiky – parametry
V možnostech výběru máme jasno a tak se podíváme také na to, jak vybrat správnou pneumatiku, která bude určena pro konkrétní automobil ve vašem vozovém parku. Nejjednodušší pomůckou při výběru bude velký technický průkaz konkrétního vozu. Zde jsou totiž napsány informace o tom, jaké pneumatiky byste měli v rámci daného auta používat. A to jak s ohledem na bezpečnost, tak s ohledem na to, abyste s ním mohli absolvovat třeba technickou kontrolu. Konkrétně se v technickém průkazu setkáváme s hodnotou, která má třeba takovýto tvar: 175/65 R14 T82. Konkrétně toto označení nám říká, že budeme potřebovat pneumatiku, která má:

  • Šířku 175 milimetrů
  • Profil pneumatiky nese hodnotu 65 %
  • Jedná se o radiální pneumatiku
  • Vnitřní průměr je 14 milimetrů
  • Index rychlosti odpovídá 190 km/h a index hmotnosti 475 kilogramům

Se zjištěnými parametry z velkého technického průkazu bychom měli následně jít i ke konkrétnímu vozu a zjistit, zda je aktuálně nasazena pneumatika, která jim odpovídá. Pokud ano, je vše v pořádku a my přesně víme, jakou koupit. Pokud je nasazena jiná, jiných rozměrů, může to být problém. Zvláště proto, pokud chceme měnit jenom jednu pneumatiku, nebo pokud bude třeba navléknout ji na stávající disky – na které nemusí pasovat. Poté je rozhodnutí na nás, a to zda se budeme držet rozměru, který aktuálně používáme, nebo nakoupíme novou sadu i s novými disky.

Výběr pneumatiky podle vlastností
Druhým důležitým kritériem výběru jsou samozřejmě vlastnosti dané pneumatiky. Ty se často odvíjejí od konkrétního výrobce, od samotného provedení, stejně jako od cenové hladiny, ve které se držíme. Současná nařízení jsou spojena s tím, že na každé pneumatice prodávané u nás musí být umístěn takzvaný energetický štítek. Ten následně může pomoci v orientaci s ohledem na to, jaké konkrétní vlastnosti může daná pneumatika vlastně nabídnout. Pokud se podsíváme konkrétně, jsou v rámci pneumatik hned tři ukazatelé. Je to spotřeba paliva, přilnavost za mokra a také hlučnost. První dva parametry jsou následně označovány písmeny A až G. Podobně jako ve světě spotřebičů, i zde samozřejmě platí, že označení A patří mezi ty nejlepší. Třetí ukazatel, a to hlučnost pneumatik je uváděna v decibelech. Abychom si mohli lépe představit hlučnost, jsou zde tři znázorněné zvukové vlny. Pokud jsou všechny tři vybarveny černě, vydává pneumatika velký hluk.
Výše uvedené parametry nám tedy pomohou určit to, zda pneumatika bude vyhovovat našim, základním požadavkům. Stejně tak nemůže mít pneumatika i řadu jiných vlastností, které se vážou třeba k přilnavosti na suchu, k rychlosti opotřebené, nebo k zahřívání. V tomto směru také platí, že bychom měli být informováni. Nejlepší cestou je postupovat tak, že se zaměříme na současné nezávislé testy, které jsou spojeny právě s testováním pneumatik. Aktuálně je dobré zaměřit se hlavně na nezávislé testy různých autoklubů. Ty pravidelně testují desítky typů aktuálních pneumatik a tak vytvoří žebříček těch, se kterými zklamáni nebudeme.

Zimní, letní, nebo univerzální?
Při výběru těch správných bychom se logicky měli zaměřit také na to, zda budeme vybírat ze segmentu letních, zimních, nebo univerzálních pneumatik. Tato trojice možností je na našem trhu aktuálně jedinou, která existuje. Jak už napovídají samotné názvy, je jasně ukázáno, kdy a na co se konkrétní možnost hodí. Ty letní jsou určené na teplé letní období, zimní zase na zasněžené a chladné silnice. Univerzální pneumatiky se hodí na obě dvě období. Protože rozdíly mnohou být velmi výrazné, podíváme se na jejich konkrétní definice a rozlišení detailněji.

Zimní pneumatiky
Začneme typem pneumatik, které jsou označované jako zimní. Už samotné označení jasně ukazuje, na jaké období jsou konkrétně vhodné. Je to období zimy, kdy počasí klesá nejenom k nule, ale samozřejmě i pod bod mrazu. Není to ale jenom chladná teplota, která by nás měla přinutit pneumatiky na našem firemním voze mít. Je to také zákon, který jasně určuje, že zimní pneumatiky bychom měli na našich vozech mít od 1.11., až do 31.3. Zde nemusíme podotknout, že zákon se nevztahuje na všechny motoristy. Jenom na ty, kteří předpokládají, že vyjedou na ty silnice, které budou pokryty vrstvou ledu, sněhu nebo námrazy. Jelikož u firemní flotily nelze mnohdy ovlivnit aktuální cíl cesty, je doporučováno je v rámci daného data mít nasazeny bezpodmínečně.
Důvodem, proč se k zimním pneumatikám váže toto konkrétní nařízení, jsou jejich vlastnosti. Oproti letnímu modelu totiž bývají vyrobeny z měkčích směsí. Ty dokážou nejenom mnohem lépe odolávat chladným teplotám, ale pneumatika jako taková nabídne mnohem lepší přilnavost na problémovém povrchu. Samozřejmostí je také to, že zimní pneumatiky mají specielně upravený vzorek. Ten je spojený nejenom s lepším záběrem, aleje spojený také s jistotou toho, že pneumatika lépe drží a může také výrazně zkracovat brzdnou dráhu.

Letní pneumatiky
Ty jsou doslova opakem těch zimních. Podíváme-li se na zákonnou povinnost, tak zde neplatí, že by v období léta musely být na našich vozech umístěny. Lze tedy stále používat i ty zimní. Je zde však problém s tím, že ty se mohou na horkých silnicích mnohem rychleji sjíždět a celkově opotřebovávat. Také nedosáhnout stejných vlastností, jako tvrdší letní modely. Ty mají v době, kdy je teplota nad deseti stupni Celsia ideální vlastnosti, které souvisí hlavně s tím, že nabídnou dobrou přilnavost, stejně jako nabídnou dobrý záběr, nebo jistotu krátké brzdné dráhy.
Samozřejmě jak bylo zmíněno, letní pneumatiky je ideální používat výhradně v teplejším počasí, při kterém tyto vlastnosti nabídnou primárně. Na rozdíl od zimních mají také jiný vzorek, který je uzpůsobený nejenom pro silnice bez vrstvy ledu a sněhu. Může být také uzpůsobený k tomu, aby se pneumatika lépe chladila. V neposlední řadě je u letních pneumatik schopnost dobrého odvodu vody. Přívalové deště a bouřky nemusí být v letním období nic neobvyklého. Proto jsou letní pneumatiky vyráběny i s ohledem na to, aby i nadměrné množství vody dokázaly rychle odvádět a nedošlo tak k rizikovému aquaplaningu. Tedy k situaci, kdy dostaneme na nadměrně vlhké vozovce smyk.

Přechodné pneumatiky
Ty můžeme označit jako model, který se nachází mezi oběma těmito možnostmi. Velmi často je tento typ nazýván také jako přechodné pneumatiky. Jejich charakteristika je v tomto směru jasné. Souvisí totiž s tím, že se jedná o varianty, které jsou určeny na celý rok. Tedy jak na období zimy, tak i na období léta. Poměrně zajímavou charakteristikou daných pneumatik je také to, že je logicky nemusíme přezouvat a můžeme je mít na voze neustále, po dobu celého roku, dokud nebude jejich dezén tak malý, že je bude třeba vyměnit. Dnes je tento typ pneumatik spíše než u firem vyhledáván u jednotlivců. A to u takových, kteří jezdí spíše v nížinách a menší dálky. Většinou se jedná o sváteční řidiče, kteří vyjedou skutečně jenom v případě, kdy si jsou jisty dobrými povětrnostními podmínkami.
Důležité je také dodat to, že celoroční neboli přechodné pneumatiky jsou kombinací letních a zimních. To se také podepisuje na jejich vlastnostech. V zimě rozhodně nenabídnout tak dobré jízdný vlastnosti jako modely pro toto období určené. V létě se zase mohou výrazněji opotřebovat. Jsou tedy spíše jakýmsi kompromisem, než skutečně dobrou volbou. Pokud to myslíte se správou vozového parku vážně a s vašimi automobily se jezdí poměrně často a do různých oblastí, je dobré volit raději letní a zimní modely.

Kde pneumatiky nakoupit?
Další z důležitých otázek se týká toho, kde se dnes dají pneumatiky nakoupit. Možností je hned několik- Na úvod určitě nedoporučíme běžné nebo hobby supermarkety, jelikož zde je nabídka spojena s již zmíněnými čínskými výrobky. Co naopak doporučíme, to jsou specializované prodejny, které se zabývají prodejem jak pneumatik jako takových, tak třeba i různými autodoplňky. Zde máme jistotu nejenom širokého výběru kvalitních pneumatik, ale máme zde i jistotu odborného poradenství. Možné je nakoupit pneumatiky jak v kamenných pobočkách těchto prodejen, tak není problémem soustředit své hledání také na internet. Zde se mnohdy setkáme hlavně s nižšími cenami. Pozor však na ceny za poštovné, jelikož ty mohou případnou kupní cenu výrazně prodražit.
Nemusí to být nutně jenom specializované prodejny, jelikož sortiment pneumatik dnes mohou nabídnout také autoservisy a pneuservisy. Ty jsou v rámci správy firemního vozového parku nejideálnější možností. Pokud totiž konkrétní servis využíváte jak na drobné opravy a pravidelné nebo jiné prohlídky, je dobré využívat jeho služby i tímto konkrétním způsobem. Nejenom, že budeme mít jistotu individuálních a často příznivých cen, nebudeme mít jistoty spojené také s tím, že nám servis zařídí vše potřebné, co se vztahuje jak ke správnému výběru pneumatiky, tak hlavně k samotné výměně. V rámci firmy tak ušetříme nejenom peníze, ale také čas a další starosti.

Jak pneumatiky skladovat?
V oblasti automobilových pneumatik také jedna z velmi důležitých otázek. Ta se samozřejmě týká toho, jak pneumatiky skladovat. Zde platí, že ne vždy je dobré mít pneu položené jenom tak na zemi. Nejenom, že se mohou deformovat, ale mohou je poškodit třeba i hlodavci, nebo různé vylité tekutiny či jiné neodborné zacházení. Proto platí, že pneumatiky by se měly nejlépe skladovat na regálech k tomu určených. Zde by měly být uloženy v poloze, jaké mají na autě. Tedy svou dezénovou plochou dolů. Samozřejmě platí i to, že ke skladování by se měly dostat jenom pneumatiky důkladně očištěné. Ideální je použití také konzervačních přípravků, které zpomalí zpuchření pneumatik, stejně jako zpomalí případné stárnutí.
Ne každá firma má však kapacitu na to, aby si mohla dovolit skladovat pneumatiky svépomocí. I proto dnes existují služby, na které se lze v případě potřeby obrátit. Buď to jsou různé externí skladovací prostory, které lze přímo na skladování pneumatik přímo využívat. Stejně tak to mohou být také případné autoservisy a pneuservisy, které nabídnou tuto službu jako část svých doplňkových služeb. A i zde samozřejmě platí, že podobně jako u výměny pneumatik si lze vyjednat s vaším servisem takové podmínky, aby pro vás bylo skladování co nejvýhodnější. Třeba i zdarma.