Průzkum DIRECTU: vlastní vůz má 82 % domácností, dvě třetiny řidičů se ale o svoje auto s někým dělí

30. 11. 2016
  • Z průzkumu agentury STEM/MARK vyplynulo, že na silnicích se řidiči nejvíce obávají chování začátečníků a svátečních jezdců, bodují profesionálové.
  • Téměř polovina českých řidičů odhaduje, že ročně najezdí vlastním autem mezi 5-15 tisíci kilometrů, nejméně jezdí mladé řidičky
  • Řidiči dobře vědí, co jsou ochotní udělat pro slevu na pojištění: věnují výběru více času, naopak nestojí o dokládání stavu svého auta několikrát ročně

Direct pojišťovna se rozhodla zmapovat, jak jsou na tom Češi s vlastními auty. V průzkumu jsme se zajímali o ty motoristy, kteří řídí vlastní motorové vozidlo (ne služební). V ČR má takový dopravní prostředek 81,6 % domácností. Ne všichni členové ale sedají za volant. Kolik z nich to tedy dělá? Přesně 76 procent. Zbylých 24 % buď své auto vůbec neřídí, sedá za řídítka nebo třeba používá výhradně služební auto.

STŘÍDÁME SE Průzkum se zajímal o to, kolik lidí si luxus vlastního vozu může dopřát a kolik řidičů se naopak musí v rámci domácnosti, rodiny nebo partnerského vztahu o auto dělit. Výsledky? Nejčastěji se v Česku o auto střídají dva lidé, což uvádí 56,2 % respondentů. Přitom častěji tento fakt přiznávají ženy. Čím více členů domácnosti, tím klesá četnost sdílení auta. Ovšem více než 35 % řidičů vlastní auto jen a pouze pro své vlastní potřeby. Typicky se v tomto případě jedná o náruživé řidiče-muže, kteří ročně svým autem najedou více než 15 tisíc kilometrů.Graf 1

POLYKÁME KILOMETRY Jak Češi odhadují porci kilometrů, které svým vlastním autem každý rok odřídí? Převažují hlavně ti aktivnější. Zdaleka nejvíce, konkrétně 26,2 % motoristů totiž ročně ujede vlastním autem někde mezi 5-10 tisíci kilometry. S 23,7 % je následují ti, kteří se svým autem ročně spolykají mezi 10-15 tisíci kilometry. Těch, kteří s autem jezdí v podstatě jen občas, je o procento víc než těch, kteří ročně naopak hranici 15 tisíc kilometrů velmi hravě překročí. A mezi svátečními řidiči nebo začátečníky se pak častěji objevují spíše mladší řidičky, které ještě neoslavily 30. narozeniny.Graf 2

„ZNÁME“ VINÍKY NEHOD A jak čeští řidiči přemýšlejí o těch, které kolem sebe potkávají na silnicích? Koho považují za rizikový faktor vedoucí k nehodě? Jako největší potenciální hrozbu vyhodnocují začátečníky, a to téměř v polovině případů. Dále ostatní řidiči nedůvěřují tzv. svátečním řidičům a seniorům. Největší důvěra se naopak vztahuje k těm, kteří jezdí ve služebních autech, a k těm řidičům, již jsou zkušení a ročně najezdí více než 15 tisíc kilometrů.Graf 3

ZÁLOHY NELÁKAJÍ Znáte to třeba u plateb za energie – hradíte zálohy a na konci roku čekáte, jak vyúčtování dopadne. Může být takový přístup pro motoristy zajímavý i u povinného ručení? Ukázalo se, že zálohový způsob placení téměř polovině českých řidičů nějakým způsobem vadí. Přímo stres vyvolává u 25,9 % lidí – častěji se to týká mladších žen. Platba záloh s nejistým konečným vyúčtování mnohdy nutí lidi k tomu, že se v průběhu roku omezují nebo uskromňují – přiznává to 23,7 % řidičů. Více než třetina řidičů s takovým přístupem nemá problém. A 15,5 % lidí si čekání na přeplatek nebo nedoplatek užívá jako dobrodružství.Graf 4

NEBOJÍME SE ČASU Jde o cenu povinného ručení až v první řadě? I na to jsme se majitelů aut zeptali. Průzkum zjišťoval, co by byli ochotní udělat pro to, aby za povinné ručení zaplatili o pár stovek korun méně.

Ukázalo se, že aby motoristé ušetřili, jsou ochotní věnovat výběru pojištění více času (68,5 %), druhý nejpřijatelnější způsob hledání úspory je porovnat nabídky alespoň tří pojišťoven (50,8 %). Další populární způsob získání slevy u povinného ručení je, že jeho kalkulaci motoristé nechají na někom jiném (44,5 %).

Pro téměř třetinu českých řidičů je sleva tak motivační, že jsou kvůli ní ochotni vyvinout jakoukoliv extrémní snahu (29,7 %). Kvůli nižší ceně by si pojistný limit nechalo snížit jen na zákonnou hranici 35 milionů Kč hned 32,5 % motoristů.

Naopak kvůli slevě nejvíce odmítají motoristé podstoupit praktiky typu přistavení auta několikrát za rok ke kontrole pojišťovnou – negativně se v tomto duchu vyjádřilo 50,2 % z nich, zatímco čtvrtinu by ani to neodradilo.